Kot Gończy, Gauleiter Kakulski, 18.12.2017 r. o 20:00
Mapa z systemem gospodarczym

Artykuł został oznaczony jako Artykuł na Medal.
Szanowni Państwo,

Czas na publikowanie tego artykuły nie jest może najlepszy, bowiem elekcyjne boje w pełni, niemniej zapraszam w imieniu własnym oraz Konrada Jakuba Arped-Friedmana na wspólną podróż po mapie i systemie gospodarczym, który dla Was przygotowujemy. Liczyliśmy, że zdążymy z publikacją za panowania JKW Tomasza Ivo Huga, ale człowiek dedlajnami strzela, a Armin realizacje nosi. Pozwólcie Państwo, że opowiem parę słów o Mapie Handlowo-Usługowo-Gospodarczej HUGO.

SYSTEM GOSPODARCZY OPARTY NA MAPIE
Centrum życia HUGONA jest mapa, której bardzo wstępną wizualizację prezentujemy poniżej. Po mapie można się poruszać (piękne strzałki w prawym dolnym rogu), można na niej pracować, kupować działki, budować obiekty... a w zasadzie to my możemy kupować, bo system będzie oddawany etapami, by umożliwić nam wprowadzanie Waszych uwag na bieżąco.

l0fK5S8p.png

Ruch po mapie jest urealniony. Im trudniejszy teren forsujemy, tym więcej zużywamy punktów ruchu. Gdy waga przedmiotów, które z sobą niesiemy, przekroczy dopuszczalny limit, rośnie zużycie punktów ruchu. Koszty ruchu można zmniejszać budując drogi, kupując dodatkowy wózek na ekwipunek lub podróżując konno. Póki co, na wstępnym etapie, efekty te są wyłączone.

Sercem życia na mapie są miasta. W miastach mieszkamy, handlujemy i prowadzimy bardziej skomplikowaną produkcję. Więcej na ten temat opowiem w odcinku poświęconym samym mechanizmom gospodarczym w HUGONIE.

SYSTEM GOSPODARCZY OPARTY NA PRACY
HUGON jest systemem gospodarczym, w którym najważniejszym zasobem jest praca. Zasób pracy jest z góry ograniczony, od spożytkowania zasobu pracy każdego użytkownika systemu zależy kierunek i dynamika rozwoju systemu. Wykonywanie pracy podnosi specjalizację określonego typu i zwiększa tym samym efektywność. Efektywność pracy może być modyfikowana używaniem narzędzi. Tyle tytułem wstępu, więcej już niedługo.

SYSTEM GOSPODARCZY OPARTY NA REGULOWANYM WOLNYM RYNKU
Większość mechanizmów gospodarczych w HUGONIE tworzy się samoistnie. Twórca dostarcza podstawowych regulacji: ograniczenia punktów ruchu i pracy, zasady żywienia i zameldowania, mechanizmy naliczania efektywności produkcji, okazjonalne skupy w miastach. Reszta zależy od użytkowników, bo to oni decydują gdzie pracują, co wyprodukują i za ile sprzedadzą. Klasyczne patologie tego typu systemów gospodarczych są wyrównywane przez regulacje - koszty magazynowania dóbr, podatki i inne rozwiązania zwalczające spekulantów oraz zapewniające płynność. Regulacje wynikają z testów założeń systemowych prowadzonych na modelu obliczeniowym.

SYSTEM GOSPODARCZY BUDUJĄCY AUTONOMIĘ REGIONÓW

Mało jest w tym systemie działań, które musiałby wykonywać rząd centralny (poza inwestycjami w najważniejszą infrastrukturę - drogi krajowe, ewentualnie koleje). Większość życia systemu będzie się ogniskowało w ramach prowincji oraz pomiędzy prowincjami. Prowincje posiadają autonomię w zakresie nakładania podatków, ceł i opłat. Prowincje decydują o lokalnych inwestycjach infrastrukturalnych. W przyszłości zaś to prowincje będą dbały o bezpieczeństwo swoich mieszkańców.

SYSTEM GOSPODARCZY DAJĄCY SIĘ DOSKONALE SKALOWAĆ
Jesteśmy w stanie bez ingerowania w mechanikę systemu obsłużyć zarówno dwudziestu, jak i dwustu graczy.

SYSTEM GOSPODARCZY INTEGROWALNY Z INNYMI INICJATYWAMI

Chcesz zrobić konkurs, którego elementem jest przejście z punktu A do punktu B na mapie? Odnalezienie punktu B na mapie? Wykonanie innego zadania? Uważasz, że fajnie byłoby dodać fabularyzowane questy na mapie? Nie ma sprawy.

SYSTEM GOSPODARCZY BĘDĄCY PODSTAWĄ NARRACJI
Wobec systemów gospodarczych wysuwa się czasem roszczenie, by te tworzyły narrację. Nasz system tego nie robi. Uznaliśmy, że systemy oparte o jakąś narrację są, owszem, bardzo atrakcyjne na starcie, ale potem najczęściej zapadają się pod ciężarem niespełnionych oczekiwań. Nasz system nie tworzy narracji, ale jest podstawą, na której można go budować. Gdy wprowadzaliśmy do podziału terytorialnego kategorię "Region" (powyżej pojedynczego pola i poniżej prowincji), to wiedzieliśmy, że kategorii tej można użyć do ucieleśnienia sclavińskiego dystryktu albo starosarmackiego lenna. To, jak wykorzystacie te możliwości, zależy od Was.

Sarmacja_posrednia.png

Mapę znajdziecie o tu: http://mapa.sarmacja.org/. Przed integracją zobaczycie miniaturkę mapy załadowanej na serwer. Brakuje nam informacji o geografii Baridasu i Loardii Teutońskiej (które to na mapie zostały przybliżone do Sarmacji). Nie nanieśliśmy też zmian w wybrzeżu Sclavinii, ale to uczynimy.

Po zalogowaniu wylądujecie w południowo-wschodniej Sclavinii, nieopodal Republiki Scholandzkiej, gdzie możecie przetestować pracę na budowie fragmentu autostrady Republika Scholandzka - Grodzisk lub popróbować roli drwala :) Limit punktów ruchu jest wyłączony, chodźcie do woli.

Więcej szczegółów znajdziecie na Forum, gdzie powstanie stosowny dział. System może sypać błędami, prosimy o wyrozumiałość. Wiemy, że przydałoby się przeglądanie mapy bez poruszania postaci (odblokujemy), że liberty w panelu górnym powinny być wypośrodkowane pionowo i że wyświetlają się ID użytkowników, a nie imiona i nazwiska. Nadrobimy :)

Szczególne podziękowania kierujemy do JKW Tomasza Ivo Hugona, który wspierał nas na każdym etapie tworzenia mapy oraz do mego Ojca, a Konrada ukochanego Dziadzi, Mikołaja Torpeda, za kopa w dupę sprzed kwartału :) Dziękujemy również Kwaziemu za pyszne mapy Teutonii i Sarmacji.
Serduszka
30 054,00 lt
Ten artykuł lubią: Torkan Ingawaar, Konrad Jakub Arped-Friedman, Otto von Spee-Asketil, Ignacy Urban de Ruth, Tomasz Ivo Hugo, Andrzej Fryderyk, Mikołaj Torped, Gniewosz Sforski, Guedes de Lima, Cudzoziemiec, Albert Felimi-Liderski, Kristian Arped, Avril von Levengothon, Henryk Leszczyński, Orjon von Thorn-Surma, Alfred Fabian von Tehen-Dżek, Peter West, Yennefer von Witcher, Eradl Adrien Marcus Pius da Firenza, Rihanna Aureliuš-Sedrovski, Markus Arped, Vladimir ik Lihtenštán, Incisive, David de Hoenhaim, Adam Jerzy Piastowski, Arcadio Norbert dal Deliart-Wissener, Roland Heach-Romański, Krzysztof Czuguł-Chan, Krzysztof von Thorn-Macak, Tomasz Habsburg, Remigiusz Lwowski von Hochenhaüser, Jan via Teutończyk, Jan Magov-Zaorski.
Komentarze
Gauleiter Kakulski
Póki czytacie, anegdota.

- No, Gauciu, nie chciałbyś jakoś uczcić swojego Ojca?
- No chciałbym. A jak?
- A jak uważasz?
- No nie wiem.
- A jak na twojego Ojca wołają?
- No MAP.
- No więc co powinieneś zrobić?
- ... Rozkręcić gównoburzę na sto dwadzieścia postów, dostać miesiąc więzienia i po dwóch tygodniach wyjść za dobre sprawowanie?
- Że też ja ciebie nie wyskrobałem, gówniaku.
Odpowiedz Permalink
Torkan Ingawaar
Link do mapy mi nie działa. Poza tym raz stosuje Obywatel nazwę HUGO a innym razem HUGON. Niemniej naprawdę zacna inicjatywa!
Odpowiedz Permalink
Gauleiter Kakulski
Link poprawiony, dziękuję :)
Odpowiedz Permalink
Ignacy Urban de Ruth
@Torkan Caly czas uzywa dobrze. Hugo tak sie odmienia w tym jezyku.
Odpowiedz Permalink
Gniewosz Sforski
To mi się podoba. :o
Odpowiedz Permalink
Ignacy Urban de Ruth
No i jeszcze mapka. Ja wiem, ze bez szału - ale zawsze jakiś szablon.
Odpowiedz Permalink
Gauleiter Kakulski
@ignac byłaby wystarczająco dobra jeżeli nie ma lepszej, dzięki :)
Odpowiedz Permalink
Torkan Ingawaar
@ignac Wiem, wiem. Miałem na myśli to, że w mianowniku pojawia się zarówno Hugo jak i Hugon. Trochę brak konsekwencji.
Odpowiedz Permalink
Yennefer von Witcher
A hajs będzie się zgadzał? Jakoś nie mam zaufania do nieznanych mi skryptów, poza tym to skrypt scholandzki, gdzie jest tutaj wirus? :P
Odpowiedz Permalink
Eradl Adrien Marcus Pius da Firenza
no i git... jedziemy z koksem czy tam innym kokosem!
Odpowiedz Permalink
Prokrust Zombiakov
Może przyjdzie dzień, że zaczniemy szukać synergii między różnymi systemami których ilość jest nieuzasadniona w stosunku do ilości użytkowników.

Każdy eksperyment buduje wiedze i doswiadczenie tworcow i uzytkownikow. Oby wnioski z tej proby wzbogacily przyszle projekty.
Odpowiedz Permalink
Incisive
Inicjatywa bardzo ciekawa. Wnioski po pierwszym dniu klikania w ciemno:
-Nie wiem co, i dlaczego robię.
-Nie za bardzo wiem gdzie.
-Ikona skrzyżowanych mieczy daje do myślenia. Ktoś może mnie okraść lub napaść? I czy gdy umrę bo jest ikona życia to moje "dobra" przepadną?

Z wyrazami szacunku,
jedyny żebrak Księstwa Sarmacji:
Incisive
Permalink
Gauleiter Kakulski
@Incisive Odpowiedzi brzmią "Chodzę po mapie, by zobaczyć co mi się podoba, a co bym zmienił", "Po południowo-wschodniej Sclavinii", "Nie może napaść, ale będzie mógł", "Nie umrzesz, zdrowie jest powiązane z żywieniem i wpływa na tempo regenerowania punktów życia" :)

Ogólnie są dwie szkoły tworzenia systemów. Jedna głosi: zrób jak uważasz, na nic się nie oglądaj, opublikuj wyniki i ryzykuj, że użytkownicy będą mieli inne zdanie na temat "fajności" rozgrywki. Druga zaś, że lepiej jest publikować kolejne rozwiązania krok po kroku, zbierać reakcje użytkowników, dostosowywać się do ich oczekiwań i budować system w dialogu. Wybraliśmy drugą opcję przy wszystkich jej wadach (zdezorientowanie na początku, brak efektu "wow!"). W pierwszych dwóch godzinach wprowadziłem szereg drobnych, delikatnie poprawiających grywalność poprawek, więc chyba warto było.

Orientację w terenie ułatwia minimapa, którą jednak gdzieś muszę upchnąć.

@Yenn hajsu do systemu i tak nie można jeszcze przelewać, a o szczegółach pieniężnych opowiemy w odpowiednim odcinku :)

@Torkan skończyłem integrację o piątej nad ranem, poszedłem do pracy, poprawiłem niedoróbki, napisałem artykuł. Naprawdę miałem prawo korzystać z gramatyki alternatywnej :P
Odpowiedz Permalink
Incisive
Może pora by o usprawnieniach porozmawiać na forum. Wszak Tu ciężko będzie się dokopać.
Pomysł sam w sobie jest ciekawy. I jeśli zacznie być kompatybilny z Zyriuszem, na pewno nie zaszkodzi.
Na tą chwilę są dwa wątki na forum. Mapa, i błędy. Może warto by dodać trzeci z usprawnieniami i pomysłami.

Z wyrazami szacunku,
jedyny żebrak Księstwa Sarmacji:
Incisive
Permalink
David de Hoenhaim
Wiedziałem ze razem z wyborami pojawi się taka propozycja ale podejrzewałem raczej Rolanda. I tutaj znow stawianie systemów ponad człowieka. Mówię kategoryczne NIE!
Odpowiedz Permalink
Gauleiter Kakulski
@Hoenhaim przepraszam, ale... co?
Odpowiedz Permalink
David de Hoenhaim
Chodzi mi o to ze jest to raczej część kampanii wyborczej?
Odpowiedz Permalink
Gauleiter Kakulski
Tak, już na przełomie sierpnia i września, kiedy zaczynałem pracę, przewidzialem, że w grudniu będzie kampania elekcyjna ;)

Kto chce wiedzieć co się wydarzy w marcu Niech przeleje mi 200k libertów ;)
Odpowiedz Permalink
Tomasz Ivo Hugo
Hm, nawet gdyby to było nastawione na wybory, to poza tym, że v-hr. Kakulski nie wiedział o TAKICH wyborach w grudniu, to jeszcze:
1. nawet jeśli, to co z tego?
2. v-hr. Kakulski wycofał się z Wolnej Elekcji.
Odpowiedz Permalink
Adam Jerzy Piastowski
@Hoenhaim - Nawet jeśli artykuł wpisuję się w kampanię wyborczą, to cóż w tym złego? Odpowiedniejszego momentu na ujawnienie swoich talentów i pracy na rzecz KS chyba już nie będzie. Zwłaszcza jeśli ktoś jest POWAŻNYM KANDYDATEM ;)
Odpowiedz Permalink
Konrad Jakub Arped-Friedman
@Hoenhaim Nie rozumiem, podczas kampanii nie można starać się zmieniać Sarmacji na lepszą? Przecież o to właśnie w tym chodzi, żeby wybrać kandydata który zrobi dla KS najwięcej.

Rozumiem, że należy ścigać się w tym, kto zrobi najmniej, albo w ogóle kto najbardziej zepsuje Sarmacje?
Odpowiedz Permalink
Roland Heach-Romański
@Gauleiter
Cytuję:
Tak, już na przełomie sierpnia i września, kiedy zaczynałem pracę, przewidzialem, że w grudniu będzie kampania elekcyjna ;)

Czyli przyznajecie się do tego, że siłą i gwałtem doprowadziliście do abdykacji? :D
Odpowiedz Permalink
Konrad Jakub Arped-Friedman
@ZdrajcaNarodu Wiadomo, nie chcieliśmy popełnić błędów z Sierpnia i odrobiliśmy lekcje.
Odpowiedz Permalink
Leszek de Ruth
Rozumiem, że grafika inspirowana grami z lat 90. a nie zwykła chujoza?
Odpowiedz Permalink
David de Hoenhaim
Wszyscy mamy doświadczenia z mapą JKW PIIG wiemy że mapa odciągała ludzi od aktywności innej niż na mapie. A jak to się skończyło wie każdy. Jestem zdania, że żaden SG nie jest Sarmacji potrzebny. Po prostu, widzę jak mnóstwo ludzi ciężko umysłowo pracuje na jej rzecz i to mi się strasznie podoba wiedząc, że każdego dnia wchodzę i mogę coś ciekawego przeczytać. Nie mówię, że zmiany nie są potrzebne, ale na przestrzeni czasu można było obserwować nie tylko w Sarmacji że SG to zły pomysł.
Żeby było jasne- nie hejtuję pomysłu tylko mówię o swoich wątpliwościach, dlatego liczę że jeśli znajdą się porządne argumenty "za" to kto wie...
Odpowiedz Permalink
Yennefer von Witcher
Pytanie teoretyczne, do czego służą miecze?
Odpowiedz Permalink

Musisz się zalogować, by móc dodawać komentarze.